• Door naar de hoofd inhoud

Bureau De Kort

Verandering door communicatie

Opdrachten & werk

BUREAU DE KORT heeft op verschillende niveaus gewerkt voor overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Klik op logo’s voor een beschrijving van de (verander)opdrachten

Overheid


<b>Milieu, Ruimte & Duurzaamheid: Stakeholdermanagement & Gedragsverandering bij veranderopgaven 2 stedelijke projectorganisaties</b>

• Veranderopgave die tot nieuw gedrag moet leiden bij CO2-uitstoot
• Deelprojectleiders ondersteunen bij de realisering (naast hun projectdoelen) van gedragsdoelen
• In het kader van <i>Uitstootvrij 2025</i> zorgen voor communicatie die leidt tot duurzame gedragsverandering bij stakeholders en keuze voor een een schoner alternatief
<b>	Divisie Luchtvaart, Inspectie Verkeer en Waterstaat:
Communicatiemanager | Adviseur Hoofdinspecteur Luchtvaart</b>
• Verantwoordelijk voor opzetten van communicatieafdeling en stakeholderbeleid
•	Woordvoering: De gesloten houding (“geen commentaar”) van de voormalige Rijksluchtvaartdienst ombuigen naar communicatiegerichtheid
•	Organiseren van de communicatie, betrekken stakeholders, informeren pers en media
•	Lid managementteam, opstellen evaluatie van en toekomstplan voor de communicatiecapaciteit
<b>Regionale Brandweer Zaanstreek & Veiligheidsregio: Adviseur Verandermanagement, Cultuurverandering en gedrag</b>
• 
Adviseur van Commandant van de Regio, m.n. over de samenwerking met de negen burgemeesters in de regio
• Persvoorlichter
• Opstellen communicatiebeleidsplan en visie, plan voor cultuurverandering binnen Regionale Brandweer en stakeholdermanagement
• Coach van communicatieteam 
• Tevens adviseur Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
<b>ICT-project Wigo4it: Communicatiemanager ICT-programma Sociale Diensten van de 4 Grote-steden</b>
• Advisering ivm nieuw ICT-systeem voor de Sociale Diensten van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht
•	Verantwoordelijk voor strategisch, praktisch en gedragen communicatieplan van ICT-dienstverlener Wigo4it
•	G4 doen inzien dat níet het systeem en ICT maar de  eíndgebruikers leidend zijn bij de dienstverlening van de sociale diensten
<b>Stadsdeel Zuidoost: Stadsdeelmarketing | Positionering en imagoverandering</b>
• Adviseur voor portefeuilles en stedelijke issues van Bestuur
• Ondersteunen stadsdeelmarketing en omgevingsmanagement: Amsterdam Zuidoost positioneren als een kansrijk en gewild gebied van Amsterdam (aantrekken bewoners, bedrijven, bezoekers)
• Binnen portefeuilles Cultuur, Economie, Welzijn, Veiligheid, Verkeer, Duurzaamheid en Ruimtelijke ontwikkeling inzetten op imago- en verandercommunicatie
• Social mediastrategie
• Persvoorlichter
<b>Europees Parlement: NL delegatie in sociaal-democratische fractie: 
Coördinator PR & PA | Adviseur fractieleden</b>
•	Bekendheid geven aan het werk van Europarlementariërs bij de Nederlanders
•	Zorgen dat bij de verkiezingen de delegatie minstens zelfde aantal zetels behoudt
<b>Stadsdeel Amsterdam-Noord: Bestuursadviseur | Adviseur Gebiedsmarketing | Positionering</b>
• Uitstraling van stadsdeel veranderen naar aantrekkelijke omgeving; opzetten gebiedsmarketing en campagne imagoverandering voor Amsterdam-Noord; stadsdeel positioneren als ‘ruim, ruig, robuust, rust, rafelrand’, aantrekkelijk voor (creatieve) ondernemers, toeristen en nieuwe bewoners
• Bestuursadviseur (Algemene Zaken, Economie, Stedelijke ontwikkeling en Citymarketing) en persvoorlichter van de stadsdeelvoorzitter
• Bestuursadviseur en woordvoerder wethouder Jeugd, Onderwijs, Duurzaamheid, Zorg, Armoede en Welzijn
• Profilering Noord als gewild stadsdeel
• Zorg voor bestaande samenleving
• Omgaan met tegengestelde belangen
<b>UWV-hoofdkantoor: 
Stakeholdermanagement | Interne en externe communicatie na reorganisatie | Verandercommunicatie</b>
• HRM-communicatie na reorganisatie
• Coach van communicatie-teammanager
• Opzetten landelijk stakeholder-management i.v.m. de grootscheepse landelijke herziening van de WAO:
(• 1. In kaart brengen van alle strategisch georganiseerde klantgroepen;
• 2. Dialoog met deze groepen starten: bepalen hoe stakeholders betrekken, welke informatie delen en hoe input gebruiken om de veranderoperatie te doen slagen)

• Veranderevenement organiseren voor interne stakeholders RvB
• Communicatiebeleid helpen professionaliseren en bouwen aan een communicatieve organisatie

Bedrijven


<b>NS Opleidingen: Consultant Interne Communicatie | Verandercommunicatie bij reorganisatie</b>
• Adviseur directie en management bij de reorganisatie van de NS Opleidingen, voor meer interne motivatie, gebruik van systemen, naleven van procedures, activatie en duurzaam draagvlak
• Mentor medewerker interne communicatie en gedrag
<b>Bloemenveiling FloraHolland: Hoofd Communicatie | 
Verandermanager</b>
• Verandermanagement in fuserend bedrijf (omzet 2 miljard, 3000 medewerkers): 
1. I.v.m. de voorgenomen fusie instemming bewerkstelligen bij achterban (coöperatiemodel) 
2. Gedemotiveerde afdeling Communicatie (23 medewerkers) nieuw leven inblazen, leiden, integreren en herstructureren
•	Strategieontwikkeling interne en externe communicatie rondom de fusie 
• Wereldwijde naamsbekendheid bouwen
•	Opstellen jaarplan, budget, formatie
•	Adviseren directie en voorzitter bestuur
<b>Rabobank Nederland:
Consultant Verandermanagement & Leadership | Verandercommunicatie en Gedrag</b>
•	Opstellen en uitvoeren verandercommunicatieplan, visie en missie voor cultuurverandering binnen Groep ICT
•	 Stimuleren en activatie van gedragsverandering 
•	Medewerkers leren kijken naar ICT-processen vanuit (eind)gebruikersperspectief 
•	Mentor en schaduwhulp van de communicatieverantwoordelijke
<b>Impuls Kinderopvang: 
Adviseur samenwerkingsverband directies</b>
•	Merk en strategie opbouwen voor een nieuw samenwerkingsverband in de Kinderopvang Amsterdam
•	Leiden gesprekken met de vier directeuren en adviseren over positionering en identiteit
•	Communicatie en persrelaties opbouwen
•	Imagoverbetering mannen in kinderopvang
<b>NEC Computers International: Consultant Marketingcommunicatie | Interne Communicatie</b>
•	
Opzetten marketingcommunicatie en interne communicatie van en tussen Nederland en Frankrijk
•	Ondersteunen cultuurverandering
•	Communicatietrainer van medewerkers in Nederland en Frankrijk
<b>Kodde Architecten: Adviseur Imago- en PR-campagne</b>
•	Publiciteit renovatieprojecten, portfolio en persrelaties helpen opbouwen
•	Online persstrategie (opdrachtgever won architectuurprijs, de Arie Kepler Prijs)
<b>ABN AMRO Nederlandse Antillen en Aruba, Curaçao</b>
•	Adviseur Marketingcommunicatie

Organisaties


<b>Mocca Expertisecentrum Cultuuronderwijs:

Adviseur organisatie & cultuur | Communicatie | Lobby | Moderator | Coach</b>
• Adviseur/trainer opzetten marketing- en communicatieteam binnen de organisatie
• Directie en team adviseren bij het profileren van de organisatie als kennisinstituut voor cultuureducatie in Amsterdam
• Helpen uitbouwen marketingcommunicatie en persrelaties 
• PA en lobby bij politiek en stakeholders, pers

• Coach van MT-leden met vraagstukken op gebied van organisatieontwikkeling & persoonlijke
taakvervulling, leiderschap. Supervisie, intervisie projectleiders

• Moderator in expertmeetings, bijv. tussen minister, wethouder, schoolbesturen, culturele instellingen
<b>Duisenberg School of Finance: Directieadviseur | Reputatiemanagement en -communicatie</b>

•	Adviseur van directie en staf om reputatie van het instituut te consolideren bij buitenlandse studenten
•	Ontwikkelen social mediastrategie, online-marketingcommunicatie, 24/7 bereikbaarheid en 1-op-1-benadering van studenten
<b>TU Delft:
Verandermanagement en -communicatie</b>
•	In het CvB-veranderprogramma voor de kolom Bedrijfsvoering: de communicatiestrategie ontwikkelen om de doelen te behalen
•	Resultaten zichtbaar maken in de organisatie 
•	Sparringpartner van directies en CvB
<b>Stichting Register Lerarenopleiders: Bestuursadviseur | Stakeholdermanagement</b>
•	Stakeholdercommunicatie opzetten
•	Betrekken van en gesprekken met directeuren van de lerarenopleidingen aan hogescholen en universiteiten, voor draagvlak voor landelijk Kwaliteitsregister
<b>BeterThuis, marktplaats voor de ouderenzorg:
Adviseur marketing & communicatie</b>
•	In de markt helpen zetten van een nieuwe manier van ouderenzorg, via een online marktplaats, zodat ouderen langer zelfstandig kunnen blijven wonen
•	Lobby bij politiek, aanboren doelgroepen, organisatie van evenementen


© 2001–2023 • Bureau de Kort | De Lopende Praktijk